Alla inlägg under mars 2009

Av Fox woodandwater - 30 mars 2009 20:17

Ja, fox har en tant här på besök men hon är väldigt intressant, nja nu är det rätt lugnt men när hon kom för 4 dagar sen var han helt uppe i det blå. För hon höglöper. Tur är att han är han inte intressant för tiken. Nu när det gått några dagar är han mer intresserad där hon legat, han har väl gett upp hoppet för här skall inga valpar ha då hon är 8 år och dessutom en Schäfer.

Ja kompisen drog till Japan och då fick Xa som hon heter vara  här.

De är allt söta ihop och lite konkerans blir det om vem som ligger närmast i soffan. Brukar få en i vardera knä en liten stund sen får det gå ner och lägga sig på golvet. 

Här hemma och när jag går ut märks det knappt att jag har en till för de går så bra ihop det ända är att jag får ha mer uppsikt över andra hundar kan inte gå i det blå som med Fox :)


Idag har vi tränat dirigering Fox fixar ju det galant men IPO-R skall de ut 25 m sen stanna därifrån diregeras ut till olika bord jag håller på att öva in att skicka ut honom och sen stanna honom det har gått sådär bra.

Om ngn vet ett  bra sätt att träna in det på så ge mig gärna tips.


nu skall mysa lite sen sov gott imorgon börjar jag tidigt så då är det upp med tuppen som gälller

Av Fox woodandwater - 26 mars 2009 15:29

I måndags när jag och Fox var ute på vår kvällspromenad, träffade vi på andra hundar på ängen. De var en valp en unghund och en större visste inte då ålder på hunden. Jag stannade still tittade lite hur de bettede sig det var tre vuxna och ja tror det var 5 barn där.

fox hälsade på en av valparna, då den äldre hunden kom farandes och sög honom i nacken Fox sa inte ett ljud han bara blev omskakad. Jag väntade en stund för enligt hundens lag skall de släppa då den andra lagt sig ner, detta hände inte. Alla vuxna stog som zombi och jag insåg att den jag trodde var ägare inte alls var ägare utan en liten tjej som blev helt förskräckt.

Jag klev in försökte ta hundne i bakbenen men det var inte lätt så jag tog tag i kedjan och för en mickro stund släppte han och då skrek jag att de skulle dra undan min hund, då gläfste han som värsta odjuret då kände han lite styrka och gav den andra några jack i ansiktet (detta såg ägaren på kvällen).

I denna veva vändet sig hunden mot mitt ansikte och jag parerar med min hand. Inna jag gick in i fajten var det ända jag sa till mig vad som än hände var tyst hur ont det än gör var tyst.

När han sög tag i min hand bet jag ihop, och la all min tyngd på hunden vilket gjorde honom lugn och då släppte han taget om min hand.

Alla var helt tysta, jag frågade vem som ägde hunden och den lilla flickan sa jag. jag vet inte men ibalnd tror jag inte folk vet vad de har i kopplet, då en liten tjej får gå ut med en hund som kan dra ja tror det är över 200kg.

det var ju tur att en av de andra vuxna hade nummer till ägaren, den lilla flickan vågade inte hålla sin hunde efter detta.

Jag gick fram till tjejoch pratade med henne trots min ilska kände jag att jag var tvungen att vara pedagogisk mot henne, för hon hade inte förstått hur stark hennes hund kunde bli.

När ägaren kom, tittade han på Fox och min hand kan säga att den gjorde jäkligt ont. Fox fick 4 bit sår på benet två rätt djupa och två mindre.

Ägaren frågade om jag behövde ngn hjälp efter detta men jag sa att jag klarade mig och gick hemmåt :( 

Väl jhemma släppte alla spänningar, med en värkande hand skölde jag igenom Fox sår och la om det. Min hand var stor och svullen men inga större bit märkern som tur var. Jag ringde en vän som kom direkt tack P för att du kom och var med Fox medans jag var på sjukan. Tack O för att du körde P hit så jag snabbt kom till sjukhuset.


På sjukhust fick jag stelkramp spruta, det är var ju tur att jag inte var helt borta för det höll på att ge mig ett preparat jag inte tål.

De senaste dagarna har jag haft feber och varit trött. Jag har en rejäl knöl där de gav mig stelkrampsprutan. så jag har int orkat med så mkt de senaste dagarna. 

Idag är jag feber fri och Fox mår mkt bättre och det känns jätte skönt. Min hand är fortfarande svullen och blå men de går väl snart över :)


Av Fox woodandwater - 18 mars 2009 03:31

Ja alltid får man lära sig nya saker. Jag och Fox skall lära oss en form av lydnad som heter IPO-R. Jag vet inte riktgit vad det innebär men det är inte lätt.

En del saker är l ydnadklass 3 och vi som inte gått 1 ännu.

Men jag är fast besluten att vi skall greja detta så det är bara att träna och träna. Jag kommer att passa en hund i två veckor och då blir det lydnad som gäller hon är i klass 3 så hon ligger bra så jag kommer plats lägga dig varje dag skall de få träna på det kanske blir han säker på det då.

För på IPO-R skall hunden ligga medans jag själv medverkar i nästa ekipage hm då bör de vara stadiga.

Sen har vi fjärr diregering där har vi jakten att tacka för den finns där inga större problem det finns bara en hake och det är att han skall ut på 25 m sen stanna där efter diregera honom till ett bord vänster höger eller bakåt.

Jag får träna ännu mer på stannandet.

Det är våra plander för våren och söndag den 5 april gör vi vårt delprov 1 så ni får hålla tummarna.

Av Fox woodandwater - 9 mars 2009 06:43

Ja igår var det träning, vi var i skogen men vilket piss väder. Snö blandat regn jag lovar vi alla var som dränkta katter. Några av oss var blöta rakt igenom.

Jag klarade mig rätt bra hade blöta fötter men det var allt. De blöta kläderna gjorde kroppen tung.

Vi gjorde koppelsök, det är inget vi gjort så jag blev lite förvirrad för jag ville att han skulle arbeta som ett spår men det var inte korrekt.

Sen hade vi vanligt sökt och det är ju vi ju rätt vana vid, jag var dock inte säker på att orde ut skulle vara befäst då vi inte gjort detta på så länge.

Jag dividerade med mig själv om jag skulle använda ordet sök eller ut.

Första skicket sa jag sök men jag kände inte att han gick så långt ut som jag vet att han kan. Så jag använde ut nästa gång och då gick riktigt bra han gick snyggt rakt och långt ur det var skönt.

Sen var det skönt att han tog sin rulle, enligt figgen var han framme och tog den sen direkt, mycket skönt. Jag fick han även på samma sök två gånger då jag upplevde att ingången inte var bra och han gjorde andra söket bra.

Det är nu bara att fortsätta med våra markeringsövningar och koppel sök fick vi att träna på.

Nu måste jag lära mig karta och kompass hm intressant och se, karta kan jag läsa men det där med kompass är inte min grej så just nu hade jag önskat att min vän som orienterar hade varit hemma men tyvärr jobbar hon i Norge :( 


Dagens träning är dirrigering och lydnad ha en bra dag alla jag kommer åter.

Av Fox woodandwater - 5 mars 2009 08:39

Igår när vi var ute passade jag på att träna lite lydnad, jag har tänkt att försöka göra det lite varje dag. Jag fann en stock som var bra att använda som ett hinder så bra. Sen har i ju ett litet staket vid slutet av huset det använde jag också som hinder vi får väl se om det räcker att han lär sig kommandot det visar sig när vi kommer till klubben.


Fotgåendet gick riktigt bra jag tror han är en sådan hund som behöver träning och sen ett breake då ramlar allt på plats det här med att traggla är inget för honom. Det tråkigaste är läggande att lägga honom och stå där  2- 3 min rakt upp och ner men nu ingår detta i lydnade så det är bara att lära honom det.


Han är så lugn och nöjd när han får träna lite av varje, träna ngt varje dag men det är olika varje dag och inte så länge. Vi tränar en del på att hålla kvar rullen i munnen tills jag säger tack.


nepp nu är det dax att gå ut på en promenad ha en bra dag

Av Fox woodandwater - 4 mars 2009 05:57


Igår var vi på ett ställe som heter Gotasjön. Räddningtjänsten har ett träningsställe där och det var hel häftigt. Ett gamalt tåg, omkull vält buss och andra roligheter.

Fox tyckte det var jätte roligt men har fortfarande svårt med att komma ihåg sin rulle runt halsen. VI får köra mer med lös rulle. Figuranten är just nu så rolig att jag inte är lika rolig att gå till hm tydligen svart eller vitt på denna varitant. Jag hade glömt mina lösrullar men vi hittade annat att använda oss av så det blev jätte bra. 

Nu kommer jag köra mer med lösrulle och hoppas att han snart får ner 10 öringen att han alltid skall ta sin rulle.

Det var en lärorik kväll och det var trevligt att åka i bilen hem med A.

Så skönt att kunna åka med henne, idag gav jag besinpengar så att jag kan kännna att det är ok att åka med henne jag vet att hon tyckte det var lite mkt men jag känner att jag åkt så mkt med henne och lär nog åka fler gånger då jag ingen bil har.


Idag tränar vi lydnad, hm fick veta att det finns ngt som heter ipo ja fråga mig inte jag är inte helt säker på vad det är men det är någon form av tävling som vi inom räddningen tydligen måste göra och det visste jag inte så därav får jag börja köra mer lydnad så att det inte blir så svårt.


I ipo finns diregering och det är ju bara att friska upp hans minne med dummy och se om han kommer ihåg. Jag kommer köra först höger och vänster denna vecka och se vad som sitter kvar för vi har inte gjort dirigering så mycket det sista.

I nästa vecka får jag ta åka till klubben för att träna lite inför lydnads klass 1. Det är ju hoppöver hinder jag måste träna och det har jag ingen möjlighet att göra funderar på att ta en stock som ligger vid ängen och lära in orden vilken brilijant idé. För kan han bara kommandot så ska det fungera på vad som hm då får vi se om det blir det.


på åter seende

Av Fox woodandwater - 2 mars 2009 20:52

När jag skulle ut ta lite bilder på där vi tränade i morse var det inte så himla fint väder men vi fick lite bilder iallfall.

Jag kan säga att han är rätt trött nu såhär på kvällskvisten, han sov över sin middag och det hör ju inte till vanligheten. (kan ju avslöja att jag själv slumrade i soffan).


Av Fox woodandwater - 2 mars 2009 09:56

Vi har tur som bor som vi gör trots at vi bor nästan mitt i stan har vi bra tränings möjligheter inte långt från huset.

Ner i väskan med dummy och ett gäng sockar bort till ängen för sök och uppletande.

Nästa promenad tar jag med kameran så ni får se hur det ser ut.

De håller på att rensa så det ligger granris och stockar här och var det var bara att lägga ut (vi hittade inte en men den kanske han finner sen)

Han fick söka och vi hade det bästa förutsättningarna dugg regn och publik med hund :)

Först stod det en tjej med två leonberger och en som bara var 10 mån han stod och skällde hela tiden. Mitt i arbetet kom två från hunddagiset. Hm tänkte jag Fox stannade upp men fortsatte sen jag antar att det inte var smilla för hon hade nog gormat mer.

Han jobbade jätte bra klättrade i granriset upp på stockarn och upp mot grushögen. Sen var han trött och började rulla sig i gräse så gulligt  not han ser ut som en svart gris efteråt. Plötslgit flyger  han upp springer mot berget och skogen han stannar upp, sen ser jag jag katten och ja det är kört trots att han inte kan se katten rusar upp för backen. Jag blev rädd att han skulle halka, jag ropade på  honom att vara försiktig som tur var tog han det lugnt ner för branten.

Återkommer med lite bilder 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards